In haar werk onderzoekt Femke Dekkers (1980, NL) het spanningsveld tussen twee- en driedimensionaliteit. Met het oog van een fotograaf bouwt en construeert zij ruimtelijke installaties met diverse spullen, die telkens vanuit een standpunt een interessant spel met kleuren, lijnen en vormen vertonen. Tijdens deze zoektocht naar de meest ideale compositie verandert de opstelling voortdurend. Het kortstondige ideaalbeeld wordt door Femke met haar camera vastgelegd. Wat overblijft is een foto waarin een stukje geënsceneerde realiteit vanuit een positie belicht en ingekaderd wordt. Het resultaat is een (letterlijk) platte weergave van deze gecreëerde werkelijkheid. Afstanden tussen voorwerpen in de echte ruimte, komen in de foto te vervallen; ruimtelijke objecten worden gereduceerd tot kleurvlakken en lijnen.
Tot nu toe toonde Femke met name slechts de eindresultaten van haar onderzoek naar het meest ideale beeld, door de foto’s hiervan te exposeren zoals ook op de afstudeerpresentatie voor de kunstacademie van Den Bosch (AKV, 2011).
Tijdens haar werkperiode in Moira, heeft Femke dit keer niet naar een foto maar naar een ruimtevullende installatie toegewerkt. Hierin zijn de sporen van allerlei handelingen met attributen en verplaatsingen van objecten blijvend zichtbaar gemaakt. De worsteling met het vinden van de ideale opstelling en de zoektocht vol aarzelingen en twijfels, zijn te zien. Het resultaat is niet een “af” beeld zoals een foto, maar juist een ruimtelijk werk dat van meerdere kanten interessante fotografische composities vertoont.