De term retrospectief verwijst in de kunstwereld meestal naar een overzicht van alle werken die een kunstenaar gemaakt heeft. Dit keer tracht Hedwig Houben (NL, 1983) juist inzicht te geven in het tot stand komen van haar kunstwerken. Middels videowerken onderzoekt zij het creatieve proces dat ten grondslag ligt aan haar kunstpraktijk. Te zien is Hedwig zelf in gevecht met zichzelf en de materie, zoekende naar de juiste vorm.
Deze solo-expositie in 2012 in Moira, rechtvaardigt een terugblik op haar kunstpraktijk omdat zij hier al eerder, in 2007, exposeerde met tekeningen. Destijds was dit haar eerste solotentoonstelling na haar afstuderen aan het St. Joost te Breda (2006) met uiterst gedetailleerde potloodtekeningen van alledaagse situaties. Vijf jaar later in 2011 studeerde Hedwig weer af, echter dit keer aan het HISK te Gent. Het tekenen maar ook het tonen van een eindresultaat in de vorm van een af beeld, had zij achter zich gelaten. Juist het zoeken en verlangen naar het maken van het ideale beeld werd getoond. Sindsdien legt Hedwig middels performances, lezingen en registraties daarvan op video, het denk- en maakproces en vooral de onzekerheden van een kunstenaar bloot.
Voor Moira heeft zij twee nieuwe videowerken gerealiseerd waarin zij worstelt met alle plasticine die zij de afgelopen jaren gebruikt heeft. Naast een fysieke wordt ook de mentale strijd van de kunstenaar inzichtelijk gemaakt met een tekst. Deze tekst is de eigenlijke titel van de expositie, waarin Hedwig haar gedachtengang over hoe dé sculptuur eruit zou moeten zien, weergeeft. “I’m Looking for the Sculpture That…” is slechts de eerste zin van de titel die in zijn geheel op de ramen van Moira te lezen is.
Tijdens de opening geeft Hedwig Houben samen met Bas Schevers een live performance.