Bas Schevers (geb. 1977) veroorzaakte tijdens de Kunstvlaai 6 (2006) voor nogal wat opschudding door het werk van een mede-exposant na te maken. Hoewel “Hommage Replica” bedoeld was als een eerbetoon, kon de kunstenaar die het origineel maakte, deze geste niet echt waarderen. Zijn object van purschuim werd namelijk binnen 1 dag gekopieerd en was nu ongewild onderdeel van een project van Bas Schevers. Met dit werk wilde Bas kwesties als authenticiteit en originaliteit aan de kaak stellen: kwaliteiten die doorgaans alleen aan ‘echte’ kunst worden toegeschreven.

Op speelse manier onderzoekt Bas met zijn werk wel vaker de basisprincipes van kunst. Door vreemde elementen in de kunstwereld te introduceren, schept hij verwarring over wat nu wel of niet kunst is. Zo kreeg de voorgevel van een tentoonstellingsruimte het uiterlijk van een erotische club, en plaatste hij een bowlingbaan in een andere expositieruimte.

Voor Moira maakte Bas 3 nieuwe werken die ieder verschillend van karakter zijn, maar als gemeenschappelijk thema de kunstbeleving hebben. Zo wordt in een werk de commerciële kant van musea uitgelicht. In een andere installatie speelt Bas wederom met wat kunst en wat echt is. Een showmodel van een garagedeur inclusief muur, grindpad en planten –oftewel een imitatie van een stuk tuin en garage dat oorspronkelijk in een winkel was opgesteld- is door Bas nagemaakt en als functieloos decorstuk in Moira neergezet. Zo wordt een deel van een showroom nu zelf als object tentoongesteld en staat het nog 1 stap verder van de werkelijke tuin en garage af. Het laatste werk gaat over het kijken naar kunst dat hier vergeleken wordt met een tennisspel.

Voor het eerst toont Bas diverse facetten van zijn werk in een solo-expositie, en komen aspecten als het bekritiseren, kopiëren en analyseren nu tegelijkertijd aan bod.

 

bas achterkant

 

bas1

bas2

bas3

bas4a

bas4b

bas4e

bas5