Eelko Moorer studeerde in 1999 af aan de HKU afdeling 3D Design.
In oktober laat hij in Moira een aantal nieuwe objecten zien, naast ouder werk.
De onderliggende toon in de objecten die hij toont in Moira is de anonimiteit. Anonimiteit in herhaling, oppervlakte of oppervlakkigheid en wezenloosheid.
Eelko laat bijvoorbeeld twee witte lederen overalls zien. Eén van de overalls kan de drager helemaal dichtknopen, tot over zijn hoofd toe. Op deze manier kan de drager zichzelf letterlijk laten verdwijnen, je ziet geen handen, voeten of hoofd meer. Een anoniem personage in een witte “zak”. Een soort “soldier in white”uit catch 22, van wie niemand überhaupt weet óf er wel iemand in zit.
Naast deze twee overalls is er een bouwpakket van een schoen, waarmee Eelko de illusie van keuzevrijheid binnen een systeem (of sub-cultuur) laat zien. Okee je kunt bepalen welk stickertje er op jóuw schoen zit, maar het principe van de schoen blijft altijd hetzelfde.
Eelko werkt vanuit een fascinatie voor vorm en de bijbehorende ikonografie van die vorm. Daarbij onderzoekt hij concepten als uniformiteit en identiteit: een berenvel dat de intimiteit en romantiek van Barbie bezit (waarmee Eelko de Londense 100% rubber design competition won), een schoen die de drager een stigma geeft, een tafel (i.s.m produktvormgever Jesse Visser) waaraan je weliswaar kunt zitten, maar er is geen enkele inbreng in de eigen bewegingsvrijheid, een overall die ofwel tot volledige anonimiteit leidt ofwel de identiteit van de drager laat bepalen door de accessoires.
Zijn werk kenmerkt zich verder door zo’n perfecte uitvoering, dat je je gaat afvragen óf het niet gewoon in de winkel ligt.
Zoals hij zelf zegt: “de ironie die in veel van mijn werk zit is niet een gebrek aan een standpunt, de ironie ís het standpunt”.