Het werk van Sara Bachour (1988, IT/SY) is niet gemakkelijk onder een noemer te vatten. Zij hanteert diverse materialen, technieken om een bepaald idee in beelden te vertalen. Telkens duikt zij weer in een ander thema dat zij uitdiept en verwerkt in haar kunst. Veelal komen haar werken voort uit een interesse voor de populaire beeldcultuur en de banaliteiten van de digitale wereld.
Tijdens haar eindexamenexpositie in 2015 aan de Maastrichtse kunstacademie toonde zij verschillende werken als een geluidsinstallatie, videowerk en een ruimtelijke installatie. In de ruimtelijke opstelling liet zij een Bosch-boor, Gardena-schep, Leifheit-dweil naast een exact verkleinde speelgoedversie voor kinderen, daarvan zien. Het meest opvallende werk was het videowerk “Fables” waarin achtereenvolgens twaalf objecten met een dierlijke vorm, zoals bijvoorbeeld een asbak in de vorm van een schildpad, of twee keramieken kuikentjes als peper- en zoutstel getoond werden. Verteld werd hoe het betreffende dier veranderd was in een gebruiksvoorwerp in een sprookjesachtig verhaal met een moraal.
Afgelopen zomer studeerde Sara af aan de masteropleiding Polis in Maastricht met foto’s, een videowerk en een ruimtelijke installatie. Deze laatste installatie met vier bogen van stof waarop een spirituele tekst te lezen is, is nu in de Academiegalerie in Utrecht te bekijken.
In Moira toont Sara werken waarin de verstoorde relatie tussen het heden en het verleden centraal staat. Vakantie-oorden en herinneringen hieraan middels video en fotografie zijn verwerkt in deze expositie.