Thom Brand (1990, NL) werkt met diverse materialen en technieken. Ambachtelijke, handmatige vaardigheden zijn veelvoudig in zijn werk terug te vinden. Zo verdiepte hij zich tijdens zijn masteropleiding aan het AKV-St. Joost (2015-2017, master) in het metaalgieten en houtbewerken. En toch is de schilderkunst hetgeen telkens weer in zijn werk terugkomt.
Op zijn afstudeerexpositie aan het AKV Den Bosch (2015, bachelor) toonde Thom een combinatie van geschilderde en ruimtelijke werken. De laatste leken wel kledingrekken en kamerschermen te zijn, soms met luxaflex dan met doek waarop de schaduw van een boom te zien was. De schilderwerken werden bijna niet autonoom getoond, maar altijd in combinatie met een ruimtelijk werk ervoor. Het dubbelzinnige van zijn werk, soms letterlijk twee maal bijna hetzelfde schilderij, dan weer een spel tussen echt en nep (de illusie van een mooie boomschaduw werd gecreëerd door een grof geschilderde achterkant), zette je als kijker telkens op het verkeerde been. Thom is geïnteresseerd in het verschil tussen de werkelijkheid en onze verbeelding; de fysieke verschijning en de aannames die we er vanaf leiden of op projecteren. Dit verklaart de vaak letterlijke dubbele lagen in zijn werk.
In Moira combineert Thom wederom schilderwerken met een ander medium, namelijk tekst. Te zien zijn levensgrote portretten in olieverf van mensen die hij kent en die hem aan het denken hebben gezet. De teksten gaan over de geportretteerden en hun wereldbeelden, gedachten. Ze zijn op doorzichtig stof getypt en hier en daar over het portret gespannen. Ook in deze laatste werken streeft Thom naar een wisselwerking tussen de werkelijkheid en de verbeelding.