Linda Bruinekool / Erwin Grolleman

muurtekeningen

Opening: za. 25 november v.a. 17 uur
Tentoonstelling: 26 nov. t/m 17 dec. 2006
Open: do. 19 – 21 uur; vr. t/m zo. 13 – 18 uur


De muren van Expositieruimte Moira zijn de laatste maanden van 2006 beschilderd door Linda Bruinekool en Erwin Grolleman. Beiden zijn gefascineerd door de schoonheid die schuilt in gruwelijke beelden die dagelijks in de krant of op t.v. te zien zijn. Maar ieder verwerkt deze beelden weer op een totaal andere manier: Linda werkt meer met grafische vlakken en Erwin juist met stripachtige lijnen.

Linda Bruinekool (°1983, CABK Zwolle 2005) studeerde af met een wandschildering gebaseerd op de destijds actuele beelden uit de Abu Graib-gevangenis. Naakte mensenhopen sierden als een bijna abstract patroon de muur waar op de voorgrond een onschuldig ogend schoolmeisje stond te wachten. Linda werkt met uitgeknipte foto’s die nog verder versneden worden wat resulteert in een zekere mate van abstrahering. Dat wordt nog versterkt door alle licht- en schaduwpartijen om te zetten in contrastrijke zwart-wit vlakken. In Moira heeft Linda op dezelfde wijze grote muurschilderingen gemaakt met o.a. als onderwerp de huidige explosieve spanning tussen het Christendom en de Islam.

Ook Erwin Grolleman (°1963) toont in zijn stripachtige tekeningen de vijandige dreiging tussen diverse geloven en bevolkingsgroepen zoals b.v. de Palestijnen en Israëliërs. Naast religie haalt hij zijn inspiratie uit oorlogsbeelden op t.v. en s.f.- of horrorfilms. Veelal agressieve insecten en/of reptielen getooid met militaire helmen, uniformen en mitrailleurs bevolken zijn fantasierijke werelden die toch op de actualiteit gebaseerd zijn. Met zwarte, groene en rode stiften heeft Erwin direct op de muren van Moira een krioelende wirwar van afschuwwekkende wespen, torren, slangen en gekko’s getekend. Zij staan symbool voor de oorlogvoerende mens die tot de meest vreselijke daden in staat is.

De strakke geabstraheerde schilderingen van Linda zijn wat betreft stijl het tegenovergestelde van Erwin’s kriebelige stifttekeningen, maar beiden hebben als gezamenlijk thema de waanzin van het menselijke bestaan, die tot prachtige muurtekeningen verwerkt zijn.